vrijdag 17 februari 2012

Roest en hoe het moet

Zoals beloofd, een verslag van de oude-grijze-mannen-volvo-klup-roestmeeting.

Toen ik aan kwam rijden had ik een mooie collectie oude volvo's verwacht.
Natuurlijk verschrikkelijk naïef van me, want de meesten waren met de dagelijkse auto.
Uiteindelijk telde ik er een stuk of 8-10, van de 30-40 man die er was.

Uiteraard was er bij binnenkomst vieze koffie uit de automaat en cake, de kaasblokjes, worst en chips stonden al klaar. Ben alleen voor de vieze koffie gegaan...

De meneer van Volvo Klassiekers, importeur van Fluidfilm had zn eigen wagen meegenomen om te laten zien dat je heel goed een schroevendraaier door roest heen kan steken. Erg leerzaam. Bij mijn auto hoef je geen schroevendraaier te gebruiken, zit sowieso al een gat in. Scheelt weer slijtage aan je schroevendraaier.

Uiteraard was er ook wat interessants wat deze meneer wist. Zo kan je roest op je de buitenkant, dus het plaatwerk, het beste wegslijpen en opnieuw inlassen. Om te voorkomen dat het weer roest spuit je het daarna in met een laag RX5, om er vervolgens een primer overheen te spuit en af te lakken.

Voor de holle ruimtes, dus kokerbalken, deuren, holle ruimtes van kofferbakdeksel, motorkap enz, kan Fluidfilm NAS worden gebruikt. Dit is een dikkig middel dat ingespoten kan worden met speciale holleruimteslangen die rondom spuiten. Het spul zoekt zelf ook nog eens zn weg over roestige oppervlakken, tot zo'n 10cm van waar het op is gespoten. Als die meuk er op zit zo om de 3 jaar nabehandelen met Fluidfilm Liquid A, zelfde goedje maar dan dunner. Voor deuren enzo kan ook Fluid Film AS-R uit een spuitbus worden gebruikt.

Voor de bodem en wielkasten is het ff anders. Daar zit meestal een tectyl-laag overheen. Eerst haal je de los zittende tectyl weg. Daarna spuit je een lekker laag Liquid A over de hele bodem. Dit spul kruipt onder de tectyl, die na een aantal jaar hard wordt en waardoor er dus een holle ruimte tussen de tectyl en metaal komt. Als alles met Liquid A is behandeld, kan daar Perma Film overheen. Een soort tectyl, maar dan 1 die niet uithard en dus wat flexibel blijft. Te krijgen in zwart, metaalkleurig en transparant.

Wil je nou van de tectyllaag af, dan kan je gaan fohnen en krabben, of je spuit gewoon 5 lagen Liquid A er over. Dan laat het vanzelf los. Kan je mooi de bodem ook in de RX5 en primer zetten en dan flaken. Vervolgens Perma Film transparant er overheen en je bent zelf van onder hip en custom!

Al dat spul is uiteraard door de NASA ontwikkeld, wordt flink in de scheepvaart gebruikt en is ook nog eens milieu- en mensvriendelijk. Het is namelijk een soort schapenvet, ofzo.... Het smeert ook sloten en scharnieren, bijvoorbeeld. En het kan ook je chroom beschermen tegen roest in de winter. Glimt het ff niet meer zo mooi, maar als je het na de winter er af haalt met een soppie blijft er toch in de kleine scheurtjes en deukjes wat van dat spul zitten waardoor je geen roestpitjes meer op je chroom krijgt.

Toen werd de kofferbak open gedaan en kwam de handel tevoorschijn. De oude mannen hadden zich halverwege het verhaal al stiekem richting de in kringetjes gezette stoelen begeven en zaten al lekker sigaren te roken en te ouwehoeren. De paar jonge mensen waren of totaal in de stress over wat een werk het allemaal ging zijn, of met hun vader mee. Zelfs wat jonge meisjes (rond de 18-20 ofzo), dus Ed: ga je de volgende keer mee? ;) Ben weg gegaan voor de worst, kaas en chips langs kwam. In je eentje is toch niet echt gezellig, en had wel genoeg gezien en gehoord.

Helaas, geen foto's. Wel een linkje naar waar je die zooi kunt kopen:
http://www.volvoklassiekerswebshop.nl

4 opmerkingen:

  1. whahaha! mooi verslag jongen! meisjes die aan auto's sleutelen voor de hobby? ik wist niet dat die bestonden. dan kan die auto wel bij harm in de schuur staan:-) hehe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mare, je gaat dus een toyota aygo kopen voor 6000? hehehehehehehehhehe.... oke...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij kan je het zelf doen voor niet meer dan 500 euro voor de hele auto. En als het er eenmaal op zit om de 3 jaar een paar tientjes.... De moeite waard lijkt me, een kokerbalk vervangen is kutter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed verslag :)
    Wil ik wel vaker zien.
    Magisch wonder spul is altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen